За статистикою 31% співробітників йдуть з місця роботи, пропрацювавши менше 6 місяців. А ще, середньостатистичний працівник лише за півроку починає приносити прибуток компанії — до цього компанія, грубо кажучи, інвестує в нього і коли він іде — втрачаєте свої гроші. Це як вкласти кошти у торговий комплекс, а перед відкриттям він розвернувся і пішов від вас.
На перший погляд нічого страшного в цьому немає — сучасний ринок праці кишить кадрами і найняти нову людину буде нескладно. Однак навчити її “працювати під себе” буває складніше і затратніше, ніж залишити стару. Тому, через порушення дисципліни, зниження продуктивності або заяву на звільнення — не поспішайте відпускати співробітника.
Крок 1
Зрозумійте чому йдуть працівники?
Зазвичай причина у невдоволенні заробітною платою або умовами роботи. Близько 20% йдуть через конфлікти з колективом або керівництвом, і 12-15% з інших причин: переїзд, народження дитини і т.д. Якщо виключити звільнення за власним бажанням, то причина у зниженні показників роботи або порушенні дисципліни.
Крок 2
Що робити, коли працівник звільняється за власним бажанням?
Буде чудово, якщо ви дізнаєтесь про це заздалегідь. Програма Yaware.Timetracker фіксує відвідувані співробітником сайти, і дозволить побачити, якщо він проявляє надмірний інтерес до сайтів пошуку роботи. Крім того, визначальними факторами будуть зміни в поведінці: втрата інтересу в роботі, недбалість до обов'язків, запізнення.
Якщо ви прогавили ці моменти і заява на звільнення вже лежить на вашому столі — не поспішайте її підписувати! Ось приблизний алгоритм ваших дій:
- дізнайтеся причину звільнення;
- якщо вона матеріальна — обговоріть очікування працівника;
- порівняйте витрати на утримання цього співробітника з витратами на навчання нового;
- якщо перший пункт істотно поступається другому — обговоріть з працівником нові умови роботи і дійдіть згоди.
Крок 3
Що робити, якщо працівника пора звільнити?
У ситуації, коли програма Yaware.Timetracker виявляє зниження продуктивності (або ви помічаєте це самі), перший логічний висновок — звільнити. Однак, ніхто не гарантує вам того, що новий співробітник буде працювати краще. Ба більше, якщо людина, яку ви збираєтеся звільнити, раніше приносила вам прибуток. Для початку зробіть ось що:
- викличте його на розмову тет-а-тет;
- покажіть докази зниження його продуктивності (слова “я помітив” і “мені здається” тут не підійдуть; краще показати дані особистої статистики або позицію в рейтингу);
- підкресліть цінність працівника та небажання його втрачати;
- дайте кілька тижнів на виправлення ситуації;
- і тільки в разі ігнорування ваших вимог можете віддавати розпорядження на звільнення.
Крок 4
Психологія звільнення співробітників
Звільнення процес неприємний незалежно від того, йде працівник за власним бажанням чи його звільняють. Іноді, його тримають у компанії через складні життєві обставини, жалість і будь-яка з цих причин призведе до негативних наслідків. Тому, якщо вирішили звільняти, рекомендуємо дотримуватись простих порад.
- Позитив-негатив-позитив
Базовий принцип в психології, який пом'якшує процес звільнення. Спочатку оцініть сильні сторони людини, розкажіть про те, як вам приємно було з нею співпрацювати. Потім перейдіть до питання звільнення і закінчіть на позитивній ноті.
- Причина звільнення
Частину негативу намагайтеся доносити м'яко. Не акцентуйте увагу на недоліках, оперуйте фактами — говоріть про ті моменти, з якими співробітник не впорався. Ваша промова повинна концентруватися на тому, що працівник хороша людина, але деякі функції йому не під силу.
- Думка працівника
Обов'язково дайте йому виговоритися і замість того, щоб вступати в полеміку, уважно слухайте — цей монолог може відкрити вам очі на ряд речей у компанії.
- Підтримка
Закінчуйте розмову на позитивній ноті. Порадьте курси або навчання для підвищення рівня кваліфікації, напишіть рекомендаційний лист і ще раз подякуйте за співпрацю.
Правильно звільнити співробітника так само важливо, як прийняти на роботу
Звільняти чи ні — поставте собі це питання перш, ніж прийняти остаточне рішення. Процес звільнення не тільки неприємний, він також призведе до зайвих витрат компанії. Але для зростання і процвітання бізнесу кожна людина повинна займати свою посаду. Це варто розуміти і керівництву, і підлеглим. Якщо не вдалося вирішити проблему особистими розмовами, переведенням на іншу посаду або відпочинком — звільняйте співробітника так, щоб він зберіг лояльне ставлення до компанії, закриваючи ваші двері.